Categorie archieven: Externe competitie

Twello 1 – Veenendaal 2

Bord 1

In de laatste ronde van de SOS-competitie, seizoen 2025-2026, speelde ik voor het team VSV 2 met de witte stukken tegen Jos Barendregt namens Twello 1 met de zwarte stukken.Onze vereniging organiseerde op de avond van 17 april 2026 de slotronde van de SOS-competitie in de poules 2B en 2C. De slotrondes werden gespeeld in de zaal Maranatha. Ik dank de organisatoren van dit evenement. Wij openden met het Grunfeld-Indisch. Na 11 zetten hadden wit en zwart hun opening voltooid. Wit had pionnen op de velden c3, d4 en e4. Zwart had op veld g7 de loper van de zwarte velden geposteerd. Zwart viel in het vervolg de pion op d4 aan, terwijl ik die pion verdedigde. Na een pionnenruil had ik een overwicht in het centrum met pionnen op d4 en e4 en had zwart een overwicht op de damvleugel (zwarte pionnen op a7 en b6 en een witte pion op a2.Na 22 zetten waren de dames en torens van het bord en resteerde er een eindspel met aan beide zijden een paard en een loper van de zwarte velden. In de pionnenstructuur was er niet veel veranderd. Het was, denk ik, een tamelijk statische stelling. Ik moest de pionnen op de damevleugel blokkeren en de pion op d4 verdedigen. In deze stelling had ik mijn koning van veld g1 naar het centrum moeten verplaatsen. In plaats daarvan ging ik met het paard op jacht naar de pionnen op b6 en a5. Mijn tegenstander maakte goed gebruik van die fout. Hij liet de koning naar het centrum lopen en toen ik op het punt stond om met mijn paard op veld c8 de zwarte pion op veld b6 te slaan, speelde hij die pion naar veld b5. Hij offerde aldus de b-pion, maar hij kreeg er een vrije a-pion voor terug. Ik moest promotie van de a-pion voorkomen door mijn loper van e3 naar c1 te spelen. Vervolgens viel zwart met zijn koning mijn paard op c8 aan. Ik speelde het paard naar veld b6 waarna de zwarte loper de witte pion op d4 sloeg; met aanval op het paard op veld b6 en met de dreiging van promotie van de a-pion. Dat was mooi gespeeld van zwart. Ik sloeg de pion op a3 weg en zwart sloeg mijn paard weg. I n deze stelling had ik slechts een pion voor een paard. Ik verdedigde mij, maar na 50 zetten heb ik opgegeven.

Jan van Ham

Lees verder Twello 1 – Veenendaal 2

Wees er toch zuinig op!

Soms hè, soms wordt er wat van je gevraagd en denk je onmiddellijk dat het wel een prima idee is.. want wie wil er nou niet een kampioensverslag schrijven? Veenendaal 4 was promotie theoretisch al haast niet meer te ontgaan, maar zou bij een winst onverbiddelijk het kampioenschap in klasse 3D op haar naam schrijven dus dat was de doelstelling van de avond.. Ik zal de conclusie verklappen, het is de zes spelers gelukt, maar nu gaan we het wel eerst hebben over de manier waarop. Want daar valt meer dan genoeg over te zeggen.

Kampioenen van Veenendaal 4 (SOS)

Ik schets de situatie; ASV 4 was de directe tegenkandidaat van Veenendaal voor het kampioenschap dus mijn taak, naast het schrijven van een verslag, was met name deze zes borden in de gaten te houden. Bij winst van ASV met meer dan 4 bordpunten zou een 3-3 voor Veenendaal niet volstaan en was winst noodzakelijk. Bij een 4-2 van ASV en een 3-3 voor Veenendaal zou een beslissingswedstrijd de kampioen moeten bepalen.. daarmee kan bij de slotronde geen winnaar worden bepaald, maar volgt er nog een extra klassieke ronde. (Tijd voor een update van het reglement!) Maar bij winst van Veenendaal zou al het andere overbodig, dus waarom speculeren?!

Lees verder Wees er toch zuinig op!

Kampioenen

(Door John Cornelisse)

Op vrijdag 24 april was de gezamenlijke slotronde van de Hoofdklasse B bij het honderdjarige ESV (gefeliciteerd!). Behalve voor Barneveld stond er voor alle andere teams nog wat op het spel. Het zou wel eens een spannende avond kunnen worden.

Wij stonden al wel twee matchpunten voor, maar onze tegenstander Kasteel Wijchen vocht nog tegen degradatie. Zij hadden nogal een tactische opstelling, waardoor we al gauw met 2-0 voorstonden door overwinningen op de hoogste borden.

De opening was geen succes voor mijn tegenstander. De stelling is ondertussen al zo erg dat de engine hier de beste (minst slechte) zet 13…Pd6?!?! vindt. Binnen het uur stond het al 1-0.

Niet veel later had ook Luuk op bord 1 gewonnen. De stelling was op zich interessant, maar na …a5 dacht wit de dreiging van …a4 te moeten verhinderen door zelf a4 te spelen. Dat lukte, maar wel ten koste van het paard op b3. 2-0.

Lars trof op bord 5 hun sterkste speler. Een gelijk opgaande partij werd helaas beslist door een misrekening. Maar het zal niet lang duren voordat Lars de 2000-grens voorbij gaat. Tussenstand 2-1, zou het dan toch nog spannend worden?

Nee, niet echt. Want niet veel later ging het vuistje bij Dikkie de lucht in. Onze captain kwam daarmee op 6,5 uit 7 en werd daarmee gedeeld topscorer.

Het kampioenspunt werd door Olaf gescoord. Een goede partij werd binnengehaald door een fraaie combinatie. Pim speelde ook een goede partij, maar ging aan het eind helaas door zijn vlag. Joost op bord 7 boekte een professionele overwinning. Harm had een interessant eindspel op het bord met goed paard tegen slechte loper. Wellicht kansen op meer, maar het werd uiteindelijk remise. 

Einduitslag: 5,5-2,5. Wij kampioen en onze sympathieke tegenstanders helaas gedegradeerd.

Na het al zo succesvolle seizoen afgelopen jaar, staat de teller nu ook al weer op vier titels. Op dezelfde dag werd VSV4 ook kampioen, vorige week wonnen we de OSBO-cup en vorige maand werd VSV3 KNSB ook al kampioen. Wat zijn we toch een geweldige club!

Er komt nog een toetje aan in de vorm van een kampioensdagvan de SOS half juni. Wie van de vier hoofdklassekampioenen – Max Euwe uit Enschede, Amersfoort, Woerden en wij – wordt de échte kampioen van de SOS? Komt er nog een vijfde titel? Komt dat zien!

(foto’s website ESV)

Slotronde SOS-competitie met een lach en een traan

door: Kees van Heerikhuize

Op vrijdag 17 april organiseerde onze vereniging de slotronde van de SOS-competitie in poule 2B en 2C. Zowel voor het tweede als het derde team waren nog in een felle strijd tegen degradatie verwikkeld.

Het was een hele happening in gebouw Maranatha. Maar liefst 48 borden stonden op 96 spelers te wachten. Om 15.00 uur begonnen Jaap-Hille, Arie en Max met het inrichten van de zaal en om 17.30 uur stonden alle tafels, stoelen, borden, stukken en klokken op de goede plek, inclusief de 12 liveborden. Overigens met onze dank aan De Cirkel voor het lenen van hun materiaal.

En iets na achten konden we na de openingswoorden van Jaap-Hille en een dankwoord van Huub Blom namens de KNSB/OSBO beginnen. De wedstrijdleiding was in handen Lars Boere en Jaap-Hille.

In poule 2B won favoriet De Cirkel met 4,5 – 1,5 van Wageningen en werd kampioen en promoveert naar de klasse. Door de nederlaag degradeerde Wageningen.

De andere degradant zou komen uit de wedstrijd Veenendaal 2 tegen Twello. Veenendaal had aan een gelijk spel genoeg.

Aanvankelijk zag het er niet eens zo slecht uit. De beide invallers Joas Meijer en Stan Laan stonden op een gegeven moment zelfs duidelijk beter dan hun ervaren tegenstanders.

Maar Joas liet zijn voordeel uit handen glippen en moest genoegen nemen met remise en Stan trapte in een val van zijn tegenstander en moest zelfs opgeven. Omdat verder alleen Gerard nog het volle punt pakte, won Twello met 4,5 – 1,5 en daarmee was het lot van ‘Team Arie’ bezegeld. Hebben we volgend jaar teminste weer een feestje, aldus Arie.

In de poule 2C was de kampioen al bekend, De Elster Toren. In deze poule trok met name de strijd tegen degradatie de aandacht. PION was al gedegradeerd,  maar er waren 4 kandidaten voor de tweede degradatie plaats waaronder Veenendaal 3. We speelden tegen Mook dat in dezelfde positie verkeerde. Bij winst van SMB moest er gewonnen worden, anders werd het degraderen.

Het begon slecht voor ons. Cees Capiteijns had duidelijk zijn avond niet en na twee slechte zetten/blunders kon hij zijn tegenstander Huub Blom feliciteren.

Gelukkig kon Jan Offringa de stand al snel weer gelijktrekken. Zijn tegenstander zag ‘mat achter de paaltjes’ over het hoofd. Nico Bosman, die niet helemaal fit was, kwam remise overeen.

Nog drie partijen en Veenendalers Bert Hogendoorn, Lodewijk Blom en Gosse Kaastra stonden er niet slecht voor. Sterker ze stonden gewoon goed, alhoewel bij Bert en Gosse de tijdnood op de loer lag.

Toen kwam het goede nieuws. Koningswaal, het team van Jermo Kooymans stond met 3 – 2 voor; dus SMB kon niet meer winnen. En wij hadden aan een gelijk spel voldoende om ons te handhaven. 

Vervolgens won Gosse, maar ging Bert helaas door zijn vlag. Stand 2,5 – 2,5. En ervaren schakers weten het dan al. Stalorders voor de beide spelers: remise. Voor Lodewijk vervelend, want hij stond duidelijk beter, maar in het teambelang…..

De wedstrijd werd afgesloten met de prijsuitreiking. De beide kampioenen De Elster Toren en De Cirkel werden gehuldigd. 

Ook de topscoorders in de twee poules werden in het zonnetje gezet Dat waren Frank Schleipfenbauer uit Doesburg in 2B en ‘onze’ Jermo Kooymans van Koningswaal uit 2C.

Daarna werd met vereende krachten alles weer in dozen en kratten gedaan en de tafels en stoelen weer op hun plaats gezet.

Veenendaal kan terugzien op een geslaagde avond. Maar wel met een traantje.

Veenendaal wint Osbo-Cup 2025/2026!

Gisteren hebben we na 30 jaar, de laatste en mogelijk enige keer was volgens de wisselbeker in 1996, eindelijk weer eens de Osbo-Cup gewonnen! De halve finale werd overtuigend gewonnen van Apeldoorn!

Na de lunchpauze probeerde UVS ons middels een tactische opstelling van de cup af te houden. Zelf stond ik echter met zwart al snel goed tegen hun beste speler aan bord 3 en plaatste een remisebod. Dat werd geaccepteerd waarna het vakkundig door de anderen afgemaakt werd!

Met een wisselbeker, weer een fraaie klok voor de vereniging, en individuele medailles 🥇 rijker werd het nog een mooie avond!

Dank aan Piet Anjema voor de onderstaande (kampioens)foto